12/01,2016 - ΜΟΥΣΙΚΗ   

Ο εξωγήινος Ντέιβιντ Μπάουι

Αν ο Ντέιβιντ Μπάουι δεν είχε πέσει στη γη, ποιος θα είχε αλλάξει την ιστορία της μουσικής;  Υπεστήριξε  πρόσφατα  ένα  αφιέρωμα [ λίγες  μέρες  πρίν στα  γενέθλια του ,δυστυχώς  τα  τελευταία].

To  1966, στις 15 Ιανουαρίου κυκλοφορεί το πρώτο τραγούδι («I can’t stop thinking about me») που φέρει μια υπογραφή, η οποία έμελλε να αλλάξει την ιστορία της μουσικής. Ο άσημος νεαρός κύριος Ντέιβιντ Τζόουνς που μέχρι τότε προσπαθούσε με διάφορα σχήματα να συστηθεί μουσικά στο κοινό, είπε να εγκαταλείψει το κοινό επώνυμο που του έδωσε η μοίρα και να υιοθετήσει ένα ψευδώνυμο. Το Τζόουνς έγινε Μπάουι.Και η μουσική άλλαξε για πάντα.

Ενας -φανταστικός- κόσμος χωρίς τον Μπάουι μέσα του δείχνει δυστοπικός κι ασπρόμαυρος, αποστειρωμένος και κοστουμαρισμένος, βαθιά κλεισμένος σε κλισέ και στερεότυπα, που ελπίζει απελπισμένα να εμφανιστεί κάποιος από το διάστημα, κάποιος με κόκκινα μαλλιά, ένας λεπτός λευκός Δούκας ηδυπαθής και διάφανος, κάποιος εξωγήινος με διαφορετικό χρώμα μάτια, που θα εισβάλλει στο σκηνικό τραγουδώντας με μπλαζέ ύφος: «Let’s dance! Put on your red shoes and dance the blues…».

Από  τα μεγαλύτερα ονόματα της σημερινής μουσικής σκηνής αναφέρεται  ως  ο  άνθρωπος που  επηρέασε όσο κανείς με τη μουσική και τις μεταμορφώσεις του (από τη Μαντόνα και τη Lady Gaga μέχρι τον Ρόμπι Ουίλιαμς και τους U2).

Ενα φαινόμενο των καιρών που ποτέ δεν σταμάτησε να διαβάζει, να εξελίσσεται, να ενημερώνεται για όσα συμβαίνουν γύρω του, να μελετά κάθε μορφή σύγχρονης τέχνης και να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις των καιρών, όχι συμβιβαζόμενος με τα κλισέ τους, αλλά μέσα από την ανατροπή όλων των στερεοτύπων.

Ο  ίδιος  ως γνήσιος Χαμαιλέοντας όχι μόνο της μουσικής αλλά της τέχνης ,συνδύασε  τη μουσική με τον κινηματογράφο, τα εικαστικά, το θέατρο και τη λογοτεχνία, τη ροκ με Μπρεχτ και Μπάροουζ, τη λάμψη σούπερ σταρ με τον γερμανικό εξπρεσιονισμό και τον ντανταϊσμό, τη σκληρότητα με τη νοσταλγία και πολλές τέχνες μαζί σε μία.

Ο ταξιδευτής από το Διάστημα

Το 2014 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον μυστηριώδη αειθαλή, αριστοκράτη κι επαναστάτη μαζί της παγκόσμιας μουσικής σκηνής. Η χρονιά ξεκίνησε με τη βράβευσή του στα Brit Awards μέσω της Κέιτ Μος, ολοκληρώθηκε με την κυκλοφορία μιας νέας επετειακής συλλογής (που περιλαμβάνει κι ένα καινούριο τραγούδι). “Η Κέιτ είναι από την Αφροδίτη, εγώ από τον Αρη” είπε στο μήνυμα με το οποίο ευχαρίστησε το κοινό για τη βράβευση, κυρίως για την εντυπωσιακή αποδοχή στον προηγούμενο δίσκο του, που ήρθε το 2013 -και καρφώθηκε στην κορυφή 60 χωρών- ύστερα από δισκογραφική απουσία 10ετίας. Μια απουσία που είχε ενισχύσει τον μύθο περί της εξωγήινης προέλευσής του κι είχε κάνει πολλούς να υποψιάζονται πως απλώς είχε επιστρέψει στην πατρίδα -στον Αρη ή κάπου αλλού εκεί έξω…Ο σχετικός μύθος ξεκίνησε από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του. Το 1969 γνώρισε στο κοινό τον αστροναύτη “major Tom” μέσα από το “Space Oddity”.

Ακολούθησε  ο  Λεπτός  Λευκός Δούκας –  ρόλος  -για τις ανάγκες του οποίου είχε υιοθετήσει μια διατροφή αποτελούμενη από γάλα, πιπεριές και κοκαΐνη. Κι από εκεί μετέβη στην περίοδο του Βερολίνου όπως έχει χαρακτηριστεί, όπου κατάφερε αφ’ ενός να “καθαρίσει” από την εξάρτηση της κοκαϊνης, αφ’ ετέρου να βγάλει τρεις δίσκους, για άλλη μια φορά εντελώς διαφορετικούς από προηγούμενους.

Οι πειραματισμοί και οι μεταμορφώσεις ενός πότε σκοτεινού ροκά και πότε ξέφρενου διασκεδαστή συνεχίστηκαν με επιτυχία μέχρι το 2003, όταν κυκλοφόρησε το άλμπουμ “Reality”. Στη μεγάλη περιοδεία που ακολούθησε (2004), βρισκόταν στη Γερμανία, όταν έπαθε  καρδιακό επεισόδιο.

Ανακοίνωσε την απόφασή του να απομακρυνθεί από δισκογραφία και εμφανίσεις τουλάχιστον για ένα χρόνο. Τελικά το κράτησε επτά.

Επέστρεψε θριαμβευτής το 2013 με το δίσκο “The Next day”, αποδεικνύοντας ότι σχεδόν 40 χρόνια αργότερα, το σύνθημα που συνόδευε τις αφίσες του στους δρόμους του Λονδίνου το 1977 με αφορμή την κυκλοφορία του άλμπουμ Heroes εξακολουθεί να ισχύει: «There’s Old Wave. There’s New Wave. And there’s David Bowie…» (Υπάρχει το παλιό κύμα. Υπάρχει το νέο κύμα. Και υπάρχει ο Ντέιβιντ Μπάουι.

bowie.jpg

Ενα μεγάλο μέρος των μύθων που τον αφορούν σχετίζεται με την ερωτική ζωή  του.Ο ίδιος είχε κατά καιρούς δηλώσει ομοφυλόφιλος, αμφιφυλόφιλος, ετεροφυλόφιλος. Κι  είχε απαντήσει σχετικά: “Επειδή έχω κουραστεί να αποφεύγω ερωτήσεις, για το τι έκανα με το περιεχόμενου του εσωρούχου μου, όποιος θέλει να μάθει πικάντικες ιστορίες για μένα, δεν έχει παρά να διαβάσει τις 30-40 βιογραφίες μου και να επιλέξει τη φήμη της αρεσκείας του…».

Σχόλια

σχόλια